Drie weken clean van mediamisbruik

In september 2017 heb ik mijn mediagebruik op de schop gegooid. Ik besteedde veel tijd aan (sociale) media en wilde dat veranderen. Dit is deel 2 van een serie over dit proces.
Lees deel één.

Deel 2 – Drie weken clean

Het is drie weken geleden dat ik besloot te stoppen met mijn mediamisbruik.

Ik besloot: geen media-avonden meer. Mijn avonden wil ik niet meer van begin tot eind vullen met filmpjes, Netflix, Pinterest, e-mail, internetshoppen en Facebook. En overdag ook zo min mogelijk.

Deze weken heb ik gemerkt dat mijn mediamisbruik diep zit. Het is me regelmatig overkomen dat ik plotseling ontdekte dat ik met mijn tablet op schoot door mijn tijdlijn zat te scrollen. Dat gaat volautomatisch. Ik heb er nul hersencapaciteit voor nodig om in die situatie terecht te komen. Maar elke keer dat dat me overkwam heb ik mijn tablet weer weggelegd.
Ik heb een stevige overtuiging dat dit goed voor mij is. Dat helpt me. Ik heb een behoorlijke drive op dit moment. En ik ben blij dat het goed gaat!
Ik ben verbaasd over het effect dat deze verandering nu al heeft:

  • Ik voel ruimte voor mijn kinderen, speel meer met ze en vind plotselinge dingen niet meer irritant (ik hoef er mijn tablet namelijk niet voor weg te leggen).
  • Ik ben niet meer overprikkeld. De zorg voor mijn kinderen is nog erg fysiek: tillen, verschonen, helpen met naar de wc gaan, troosten als ze zich pijn doen, knuffelen en als ze moe zijn gaan ze aan me hangen. Dat geeft me nu geen wegrenneigingen meer.
  • Ik heb weer ruimte voor de werkverhalen van mijn man.
  • Omdat ik niet ben afgeleid door media en ik toch niet goed weet wat ik verder moet doen, begin ik eerder met koken. Daardoor is de avondspits (koken, eten, kinderen naar bed) in huis minder stressvol.
  • Ik voel mijn vermoeidheid beter omdat ik het niet verdoof met een scherm voor mijn ogen. De afgelopen weken ging ik gemiddeld om kwart over 9(!!!) naar bed.
  • Daardoor voel ik me al iets minder moe.
  • Ik heb momenten dat ik niets doe, daardoor heb ik alweer vaker mijn dagboek gepakt om lekker rustig wat te schrijven, dat doet me goed.

Nadeel is wel dat ik me af en toe verveel.

Ik maak me een beetje zorgen over de komende tijd. Ik moet iets hebben dat ik hier tegenover kan zetten. Ik weet nu gewoon nog niet goed wat ik met mezelf en mijn tijd moet doen. Mijn kinderen van één en drie kunnen zichzelf vermaken. Ik ben 29 en ik moet dat opnieuw leren. Dat voelt best belachelijk.

Moet ik een bibliotheekabonnement afsluiten? Een nieuwe hobby beginnen? Borduren?
Wat doen mensen die niet hele avonden met hun tablet of achter de tv doorbrengen?
Wat doe jij als je niet op je telefoon, computer of tablet zit?

Lees deel drie: Op zoek naar media-alternatieven.

5 gedachten over “Drie weken clean van mediamisbruik”

  1. Hoi Jedidja! Leuk om je blog te lezen en ook wel herkenbaar. Als ik geen avond met mijn laptop op schoot wil zitten dan lees ik (e-reader) of ik brei. Gecombineerd met een muziekje of een podcast is dat heel erg relaxt. Vrienden uitnodigen voor een koffie of wijntje levert ook een mediavrije avond op 🙂 O en als ik echt veel tijd heb doe ik aan legpuzzels!

    • Hoi Gerdine!
      Een sociale avond is inderdaad ook meteen mediavrij, daar ben ik dan ook altijd heel tevreden mee. En zelfs legpuzzels. Weet je dat ik dat nog nooit gedaan heb, is misschien wel leuk!

  2. Goed boek lezen, iets creatiefs doen, theetje met chocolade, een kaart voor iemand schrijven of maken. Gisteravond heb ik toen het nog licht was slaplantjes in de tuin gezet. Vandaag wil ik met zaadjes aan de slag. Je kunt ook een muziekinstrument erbij pakken?

    • Allemaal goede ideeën. Wat voor creatiefs doe je dan? Zelfs tuinieren: ik heb respect voor je, zo proactief! En wat een leuk idee om muziek te maken. Heb ik net een blog over geschreven! 😀

  3. Ik heb soms momenten dat ik niet weet wat ik moet doen, ik heb dan vaak een neiging om een filmpje te kijken of facebook uit te spelen, maar weet dan dat me dat niet gaat helpen een avond bevredigend door te komen, maar wat ik wel wil weet ik ook niet. Soms probeer ik dan, bij wijze van onderzoek, even helemaal niks te doen, gewoon te zitten en te voelen wat ik voel en daar oke mee te zijn. Een soort meditatie dus. Voor mij werkt dat best wel goed, maar vind het wel moeilijk me daar aan over te geven, er is moed voor nodig ofzo. Het enige wat ik in die momenten probeer, is ontdekken wat er in me speelt, wat ik voel en dan oke zijn met het bestaan van die gevoelens. Als het me lukt oke te blijven (niet weg te lopen) wordt ik heel rustig en tevreden. (en welke rol speelt God hier dan in?)

Een reactie plaatsen